Zakladatelka Loono Kateřina Vacková: Prevence je trendy, stejně jako běhání nebo fotky na Instagramu | E15.cz

Zakladatelka Loono Kateřina Vacková: Prevence je trendy, stejně jako běhání nebo fotky na Instagramu

Zakladatelka Loono Kateřina Vacková: Prevence je trendy, stejně jako běhání nebo fotky na Instagramu
Kateřina Vacková
• 
ZDROJ: 1. LF UK
20. dubna 2016 • 09:00
Studentka medicíny Kateřina Vacková se ve 22 letech vypořádala s nádorovým onemocněním. Svou zkušenost se rozhodla uchopit jako poslání a před dvěma lety založila neziskovou organizaci Loono, která učí lidi, jak být ke svému zdraví zodpovědnější. „Víme, že ve 30 procentech případů objeví rakovinu prsu partner. Učíme tedy muže, jak správně vyšetřit ženská prsa a naopak ženy, jak vyšetřit varlata,” říká.

Studujete medicínu, vedete neziskovou organizaci, pořádáte workshopy po celé republice, absolvujete stáž v Rakousku, mezitím létáte na konference a běháte půlmaratony. Jak se to dá všechno stihnout? Ovlivnila to, kolik toho zvládáte, nemoc, kterou jste si prošla?

Akční jsem byla vždycky, už před rakovinou jsem studovala medicínu, dělala vrcholový sport a chodila do práce. Myslím, že je to otázka priorit. Vypustila jsem ze svého života věci, které pro mě nebyly podstatné, a začala žít tím, co mě naplňuje. Přestala jsem se vídat s lidmi, kteří mi brali energii a otevřela se těm pozitivním, a co je vůbec nejdůležitější, nastavila jsem si to v hlavě tak, že budu v životě stíhat vše, co budu chtít. A ono to funguje, je to jen o tom uvěřit, uvěřit v to, že můžete žít tak, jak jste si vždycky přáli - naplno.

Vaše organizace

 

Loono

propaguje prevenci. Vychází to z Vaší zkušenosti?

Ano, já sama jsem tenkrát zašla k lékaři okamžitě, jakmile jsem cítila, že s mým tělem není něco v pořádku. Kdybych to nechala být ještě pár měsíců, bůhví, jestli bych tu dnes byla. A hned poté, co jsem se kamarádkám svěřila se svou nemocí, si všechny zašly ke gynekologovi. Viděla jsem, že můj příběh může ovlivnit lidi, aby na své zdraví začali myslet včas a rozhodla se založit Loono.

Loono mimo jiné pořádá workshopy, kde lidi učíte, jak si správě vyšetřovat prsa a “koule”, jak říkáte varlatům. Jste s dvacítkou lidí, u kterých jste díky workshopům odhalili onemocnění včas, v kontaktu? Podporujete je nějak?

Už jich je šestadvacet. V kontaktu jsme tak, nakolik si to oni sami přejí. Někteří nám jen jednou zavolají, poděkují a dále už se k tomu vracet nechtějí. Někteří nám píší každý týden, jak léčba pokračuje. Co se týče podpory nemocných a rodin, je to různé. Tím, že jim zatím nemůžeme pomáhat finančně, tak se jim snažíme zajistit, co je zrovna potřeba, od hlídání dětí až po obíhání úřadů či společnost při chemoterapiích.

Dříve jste mluvila o tom, že Loono má k dispozici jen jeden model páru prsou a varlat, s nimiž objíždí workshopy. Díky crowdfundingu a grantu Vpohybu od Nadace Vodafone jste ale získali přes 300 000 Kč na “nová prsa a koule” s tím, že to chcete „rozjet ve velkém“. Jak to vypadá?

Už jsme to rozjeli, máme pět modelů prsou a nespočet modelů varlat. Náš kalendář je od října, kdy jsme spustili kampaň, až do června plný. A rozhodně nemáme malé cíle – chceme vyškolit 15 tisíc lidí a už teď jsme téměř v polovině.

Loono týmLoono týmAutor: Lucie Vysloužilová

Kampaň #prsakoule - Sahám si na ně každý měsíc cílí především na mladé lidi. Jak s nimi mluvíte o rakovině a prevenci?

Od samého začátku jsme věděli, že nechceme lidi strašit slovem rakovina. Před ním každý jen zavírá oči. Proto jsme si našli specifický styl, který lidi baví. Navíc považuji za hodně důležité mluvit s laiky jako s laiky. Vedu k tomu celý tým – aby mladí medici uměli své znalosti předat srozumitelnou formou. Věřím, že jim to pomůže nejen v Loono, ale i v jejich budoucí lékařské praxi. Nikoho nestrašíme, neděsíme lidi větami jako „vyšetřuj se, jinak umřeš!“ Proto jsme zvolili jiný styl komunikace, kterým chceme volat do světa ‚Věnovat čas sobě a svému tělu, a provádět samovyšetřování je cool, stejně jako běhání a nahrávání fotek s hashtagem #healthylifestyle. Vyšetřování je podle mě také součást zdravého životního stylu.

Jak vypadá účastník vašeho workshopu před a po jeho absolvování?

Určitě změnil pohled na svoje tělo. Dozvěděl se nejen to, že se ho rakovina může týkat, ale i jak může být v těle cítit v prsu nebo varleti, protože si sáhl na naše silikonové vyšetřovací modely, ve kterých jsou ukryty nádory. Ví i to, že by měl svému tělu naslouchat a pravidelně ho kontrolovat, ale bohužel i to, že nenavštěvuje ani polovinu preventivních kontrol, na které má v Česku nárok. A aby nebyla prevence jen vážná, dodáváme i pár zajímavostí typu - jak dlouho trvá vývoj jedné spermie. S tím pak často lidé “machrují” před kamarády, kteří celí zvědaví přijdou na workshop také.

Z Vašich zkušeností, které jste zmiňovala v jiných rozhovorech, je znát, že zvláště kluci a chlapi mají problém o svých případných zdravotních problémech s “koulema” mluvit. Proč si myslíte, že tohle tabu vzniká? Hraje v tom třeba roli i rodina - tátové o tom se syny nemluví, zatímco mámy berou patnáctileté dcery na gynekologii? Jak bychom to mohli změnit?

Nevím, jestli je to přímo chyba rodičů. Muži jsou obecně citlivější ve všem, co se jejich těla a zdraví týče, třeba na rýmičku. (smích) Obecně mají problém s varlaty neboli koulemi, které jsou symbolem mužství. Někteří muži se proto bojí zajít s problémem k lékaři ve strachu, že o jedno varle přijdou a budou tak “méně mužem”. A jak to změnit? My se jim například snažíme vysvětlit, že i s jedním varletem se žít dá, v některých případech se dají zamrazit spermie a muži mohou mít následně i děti, a navíc existují už i silikonové náhrady varlete, takže nikdo nepozná, že muž o jedno varle přišel. Jestli se nám s kampaní #prsakoule něco podařilo, pak poslat směrem k mladým klukům informaci, že rakovina varlat se týká právě mužů v jejich věku, že to není záležitost tatínků a dědečků.

Kampaň #prsakoule propojuje dvě zdánlivě vzdálené věci - rakovinu a sex. Jak spolu souvisí?

Rakovina i sex jsou velice intimní. Partnerské vztahy často čelí těžkým zkouškám a jednou z nich může být právě rakovina. Víme, že ve 30 procentech případů objeví rakovinu prsu partner, a právě proto se věnujeme vedle samovyšetření i partnerskému vyšetřování. Učíme muže, jak správně prohmatat ženská prsa a naopak ženy, jak vyšetřit varlata. Ve spolupráci s ilustrátorským duem Tomski & Polanski jsme připravili Kamasutru partnerského vyšetřování – je to sada karet, která přibližuje postupy v páru. Pracovali jsme na ní měsíce a není to nudná brožura, ale graficky vyladěné, zveršované karty, které lidi baví. Považuju to za jednu z dalších cest, jak dostávat téma rakoviny mezi mladé lidi, aniž bychom je děsili.

Ozvaly se vám už páry, kterým vzájemné vyšetřování ovlivnilo intimní život nebo vztah jako takový?

Ano, ozval se nám třeba starší pár, který si nebyl vztahem jistý – díky partnerskému vyšetřování k sobě ale ti dva opět našli cestu. Máme i jiné příběhy, jednou nám napsala dívka, která svou babičku naučila samovyšetřování, a ta si v sedmdesáti letech odhalila rakovinu prsu. Posledním příběhem je zpráva od tatínka sedmnáctiletého chlapce, který si díky naší #prsakoule kampani objevil rakovinu varlat. To všechno nás žene dopředu.

V jednom z rozhovorů padlo, že školíte klidně i v autobuse. Je to pravda? A jak na to cestující nebo lidé, kteří se k takovému spontánnímu workshopu dostanou, reagují?

Tak je to pořádný humbuk, když někam nastoupím s prsama pod paží (smích). Ale lidé reagují skvěle, ptají se, chtějí si to vyzkoušet a samozřejmě dělají selfíčka.

Spolupracuje Loono také se zkušenými lékaři? Učí je, jak jejich pacienty seznámit se samovyšetřením?

Zatím ne, přeci jen jsme stále ještě studenti medicíny. Ale věříme tomu, co děláme, a rozhodně chceme s lékaři více spolupracovat a předat jim naše know-how, budou-li o to mít zájem. A mít na to koule. (smích)

Loono workshopLoono workshopAutor: Jan Nechvile

Za zdravá prsa už několik let pochodujeme a za varlata si necháváme v listopadu narůst knír. Přesto - jaká byla situace “na trhu” v oblasti prevence rakoviny prsu a varlat před 2 lety, když jste s Loono začínali a jaká je teď? Začínáme být ke svému zdraví zodpovědnější?

Myslím, že spíše ne. Vnímáme ale, že lidé dnes daleko více sledují trendy a opinion leadery. Říkáme, že prevence je trendy, a ti, které to baví, se opravdu začnou vyšetřovat a fotit se v tričkách na Instagram, čímž nám pomáhají šířit myšlenku dál. Doba se zrychlila, obecně je těžší lidi zastihnout, takže i my se musíme přizpůsobit jejich stylu života a zachytit je tam, kde jsou v současné době nejčastěji – na sociálních sítích nebo v práci. Takže chodíme školit do firem a investujeme hodně času do správy sociálních médií.

Jsou podmínky české preventivní péče srovnatelné s podmínkami zdravotnictví jiných vyspělých států?

České zdravotnictví je v tomto super, máme spoustu preventivních kontrol, které ani ve vyspělých západních zemích nejsou samozřejmé. Jen si toho u nás lidé příliš neváží, například na pravidelné gynekologické prohlídky chodí jen každá druhá žena.

Nyní se v Loono chcete zabývat prevencí onemocnění srdce a kardiovaskulárního systému. Proč právě srdce?

Kardiovaskulární choroby jsou nejčastější příčinou úmrtí v Česku, to mi přijde jako dost pádný argument. Problém je nedostatečná informovanost. Ano, lidé vědí, že by měli jíst “dobré cholesteroly”, ale netuší proč. Vědí, že by neměli tolik solit, ale netuší proč. A na to všechno jim chci odpovědět. Pokud totiž budou vědět proč, začnou se tím opravdu řídit.

Už jste zmínila, že slovo rakovina vyvolává obavy a strach. Jak se s tím dá pracovat?

Nejčastěji se setkávám se strachem typu “nepůjdu k lékaři, bojím se, že mi něco najde”, který je naprosto přirozený. Ale ono jde hlavně o komunikaci. Je důležité pacientovi nebo účastníkovi workshopu vysvětlit nejen to, že by měl jednou za dva roky chodit k praktikovi, ale hlavně i to proč. Proč je to důležité a co všechno mu tam budou dělat. Já sama nevědět, proč bych tam měla chodit, tak tam taky nepůjdu.

Obecně jsou dva způsoby, jak pracovat se strachem, a to čelit mu, nebo se schovat. Neříkám, že jedno nebo druhé je špatně, ale já osobně jsem první typ. Bojím se výšek, takže jsem loni skočila padákem.

Jak by měl vypadat svět, o který se Loono se svou kampaní snaží?

Loono vám každý měsíc připomene, že je opět čas se vyšetřit. Na webových stránkách www.loono.cz se kdokoli může přihlásit k odběru newsletteru a Loono mu jednou připomene, že už je opět čas se vyšetřit. Nechybí ani pozvánky na workshopy, zákulisní fotky a mnoho dalšího.

Autor: Andrea Černá
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!