Commercial Awareness – fenomén klíčový u pohovorů, v ČR dosud neznámý | E15.cz

Commercial Awareness – fenomén klíčový u pohovorů, v ČR dosud neznámý

Commercial Awareness – fenomén klíčový u pohovorů, v ČR dosud neznámý
Lloyd´s Building
• 
20. ledna 2016 • 09:00
Ve Velké Británii a Spojených státech běžný pojem používaný denně studenty, manažery a recruitery, u nás zatím neznámé slovní spojení. Přesto je Commercial Awareness jedním z klíčových atributů, který rozhoduje o úspěchu u pohovorů v prestižních firmách. Stále však převládá skutečnost, že většina lidí neumí svou Commercial Awareness řádně demonstrovat.

Co je Commercial Awareness

Pojem Commercial Awareness (nebudeme překládat, protože doslovný překlad je nepřesný) je v The Cambridge Business English Dictionary definován jako „znalosti, jak byznys generuje peníze, co zákazník chce, a jaké problémy jsou spojeny s konkrétním byznysovým odvětvím“. Jinými slovy, Commercial Awareness je povědomí o tom, co firma potřebuje, aby byla zisková, úspěšná a zákazníci byli spokojení. S rozvinutou Commercial Awareness člověk zná hodnoty společnosti, největší konkurenty, klíčové akcionáře a současné cíle.

Commercial Awareness není výsadou pouze byznysového světa. Dala by se aplikovat téměř na všechna odvětví. Učitelé musejí znát aktuální trendy ve vzdělávání, žurnalisté musejí mít perfektní přehled o současných událostech, sociální pracovníci se musejí informovat o nejnovějších vládních iniciativách.

Proč je Commercial Awareness důležitá

Pro mnoho firem je přehled o jejím působení, aktivitách, aktuálních cílech, ale i obecných současných trendech a důležitých událostech v rámci odvětví klíčovým ukazatelem u přijímacích pohovorů. V rámci britského průzkumu 67 % zaměstnavatelů označilo právě Commercial Awereness jako nejdůležitější ukazatel při pohovorech. Lidé, kteří rozvíjejí svou Commercial Awareness, zlepšují svůj pracovní výkon, dělají lepší rozhodnutí, hospodaří efektivněji a celkově zvyšují úspěšnost své firmy. Přesně takové vlastnosti firmy od svých zaměstnanců očekávají a právě úroveň jejich Commercial Awareness pomáhá při pohovoru zjistit, zda k nim má kandidát předpoklady.

U pohovorů se Commercial Awareness reálně promítne sofistikovanějšími otázkami, které ho testují.

• Jaké události a jevy v ekonomickém a komerčním světě vás v současnosti zajímají?
• Rostou, nebo klesají v současnosti ceny ropy/zlata a jaký to má dopad na podnikání?
• Jak ekonomické dění jako zvýšení úrokových sazeb nebo nedostatek bytů ovlivní podnikání?
• Pokud bych vám dal milion liber k investici, co byste s penězi udělal?
• Mohl byste mi dát příklad, kdy jste řešil opravdu velký problém?

Jak rozvíjet Commercial Awareness

Základní znalosti obstará škola, ale ta pochopitelně pružně nereaguje na proměnlivý vývoj. Hlavní část tedy musí zajistit samostudium a vlastní iniciativa. Různí zaměstnavatelé mohou mít různé pohledy na to, co Commercial Awareness je a co znamená pro jejich sektor.

Nicméně všichni budou vyžadovat základní znalosti o své firmě. Vyplatí se prostudovat hlavní produkty a služby, které firma nabízí, a jak si stojí v rámci konkurence, jak se od ní liší, dále zjistit nejaktuálnější informace o ziscích firmy a hodnotách akcií, investicích a cílech, které si firma vymezila.

Obecné informace o vývoji aktuálního dění v ekonomickém a právním světě pokryjí kvalitní zpravodajská média, která vytvoří tzv. background knowledge. K českým patří Hospodářské noviny, Deník E15 nebo časopis Ekonom. Ke světovým britské Financial Times a The Economist nebo americké Wall Street Journal (které jsou ovšem částečně nebo plně zpoplatněné). V závěsu na ně navazuje nespočet odborných webů orientovaných na dílčí problematiky (investice, finance aj.).

V době sociálních sítí pomůže sledování firem a dalších subjektů z patřičné oblasti přes Facebook, Twitter nebo plně profesionální LinkedIn.

V neposlední řadě to jsou samotné osobní zkušenosti, které rozvíjí byznys povědomí. Při stážích a brigádách se člověk učí nové praktické věci, které může v budoucnu (u pohovoru) zužitkovat.

Commercial Awareness v rubrice Career

V České republice neexistuje web, který by se problematice Commercial Awareness a jejího rozšiřování primárně věnoval. Člověk si proto musí najít střípky a poskládat si je do své mozaiky sám. Jedním z cílů rubriky Career je na problematiku Commercial Awareness upozorňovat a připravovat takový obsah, který pomůže Commercial Awareness rozvíjet.

Příští týden se můžete těšit na článek, ve kterém společně s odborníky z recruitmentu srovnáme pozici Commercial Awareness v České republice a Anglii.

Autor: Martin Jindřich
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!