Místo nahotinek opravdové kočky. Londýňané převzali zastávku metra | E15.cz

Místo nahotinek opravdové kočky. Londýňané převzali zastávku metra

Místo nahotinek opravdové kočky. Londýňané převzali zastávku metra
Skupině britských občanů pod přezdívkou Glimpse došla trpělivost s všudypřítomnými reklamami.
• 
ZDROJ: weglimpse.co
25. září 2016 • 14:00

Skupině britských občanů pod přezdívkou Glimpse došla trpělivost s všudypřítomnými reklamami. Spustili proto crowdfundingovou kampaň, jejíž cílem bylo nahrazení veškerých reklam v jedné londýnské stanici metra fotografiemi koček. A světe div se, povedlo se to.

Cats not Ads, tak zní heslo uskupení Glimpse, které se rozhodlo kompletně „očistit“ londýnskou zastávku Clapham Common od reklam.  „Nebylo by to krásné, kdybychom se nemuseli trápit nad dovolenou, kterou si nemůžeme dovolit, nebo nad dokonalou postavou, kterou nemáme?“ nabádali členové Glimpse s tím, že „jejich“ stanice má přimět lidi zastavit se, zamyslet nebo udělat něco hezkého.

Komentář: Muslimský starosta Londýna Sadiq Khan zakazuje bikiny. Ano, ale...

Jediný způsob, jak se mohli Glimpse komerčních plakátů zbavit, bylo zaplatit si na čtrnáct dní pronájem reklamního prostoru. Částku v přepočtu vyšší než 700 000 korun získala skupina na crowfundingové platformě Kickstarter, kde lidé představují světu své projekty. Glimpse jako odměnu za finanční podporu svého projektu s názvem Citizen Advertising Takeover Service (C.A.T.S.) nabízeli dárcům například pohlednici, tričko nebo možnost pohladit si kočku. Za příspěvek ve výši zhruba 3 000 korun pak mohla být na plakátě zvěčněn mazlíček sponzorů. Jinak totiž většinu plakátů zdobí kočičí modelky z útulku nebo zcela bez domova.

V září tak všech 68 reklamních ploch pokryly fotky koček, které na rozdíl od modelek s nereálnou postavou nelákaly ke koupi čehosi zaručeně nejlepšího. A cíl C.A.T.S. se splnil: lidé se cestou podzemím usmívali, plakáty si fotili a především se rozhlíželi kolem sebe, vytrženi z mechanické rutiny.

Londýnské kočky tak na chvíli osvobodily cestující od uspěchaného životního stylu a otupující reklamní masáže. Co kdyby ožily i další stanice? Možná by se lidem cestovalo příjemněji, kdyby ve veřejném prostoru potkávali třeba umělecké instalace nebo interaktivní tabule, které by vysvětlovaly, jak to funguje v depu nebo jak se řídí metro.

Kampaně lžou stejně jako modelky

Glimpse nejsou jediní, komu reklama ve městě vadí. Už v červnu tehdy čerstvě zvolený londýnský starosta Sadiq Khan inicioval zákaz reklam, které zobrazovaly modelky s nerealistickým tělem, protože takové obrazy podle něj mohou v mladých a dospívajících lidech vyvolávat pocit méněcennosti.

O co jsou ale dokonalá těla horší než třeba předvolební plakáty a bannery, v nichž se kandidáti navzájem očerňují nebo slibují něco, co nikdy nemohou splnit? Ty jsou přece stejně lživé jako fotografie dívek s vosím pasem a obrovským poprsím. Neměli Britové věnovat manipulativním praktikám v kampani Vote Leave větší pozornost než kritizování krásek? A neměla by nakonec reklama z velkých ploch zmizet úplně? Dobře, to už by bylo příliš radikální. Pokud by ale byla stanice Můstek oblepená fotkami mláďat snad kteréhokoliv zvířete, podívala bych se na ně mnohem raději než na další reklamu Jaromíra Jágra na nejstylovější telefon, obzvlášť když všichni vědí, že stejně používá mobil od konkurenční značky.

Autor: Lenka Hrůzová
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!