Komentář: Na internetové barikády! | E15.cz

Komentář: Na internetové barikády!

18. září 2016 • 16:00

Pryč jsou časy, kdy se lidé scházeli na náměstích a svůj politický či společenský názor projevovali s transparenty nad hlavou a rukama zaťatýma v pěst. Občanská aktivita se přesouvá na sociální sítě, kde svůj názor může vyjádřit téměř každý. Bohužel.

Uprchlíci, uprchlíci a zase ti uprchlíci. Téma pravděpodobně neviditelné invaze zlých mužů z neznámých zemí rezonovalo a asi bude rezonovat českou společností ještě hodně dlouho. Najednou česká společnost, často ignorující i to, co se děje na druhém konci města, měla v souvislosti s uprchlíky vyjadřovat svůj názor na problematiku, o které neví zhola nic.

Prostě si dělám prdel z věcí, o kterých se mluví, říká autor koláží TMBK

Občanská aktivita, která dříve probíhala v kavárnách, na návsích a náměstích, se přesunula na sociální sítě, kde mnozí vycítili svou potřebu sdělit své převratné myšlenky světu. A to vše bez toho, aby vynaložili větší úsilí. Stačí vystihnout myšlení lidí a svými názory, které pro plebs patřičně upravíte, si získáte celé davy. A nemusíte na to být ani vysokoškolským docentem, i když věřím, že na někoho to zapůsobit může.

Sociální politické hřiště

Možná trochu jiná situace je však u skutečných politiků, kteří mají ve svých rukách výkonnou a zákonodárnou moc. Ti se díky svým častým příspěvkům na Facebooku a Twitteru do vašich životů dostanou častěji, než je pro běžného člověka zvykem. Několikrát denně se u příspěvků pochválí, zvládnou zkritizovat opozici a pro odlehčení přidají nějaké to selfie. Profitovat z toho mohou i občané. Stačí se podívat, co politik sdílel na svém profilu za posledních pár týdnů, a máte poměrně jasno, zda si váš hlas do urny zaslouží. Oslovit voliče nikdy nebylo jednodušší, zničit si politickou kariéru však také ne.

A podobných zástupců je mnoho. Některým zničí na sociálních sítích pověst mluvčí, jiní si ho díky naprosto diletantským příspěvkům zničí sami. Kandidátem může být například Zdeněk Škromach. Jeho fotky z bazénku se staly legendárními, pokud však svět upadne do absolutního chaosu a Škromach se stane prezidentem, nebude pro něj podobná fotoprodukce dobrým výsledkem. Dalším na řadě může být například hrdý Čech – poloviční Japonec Tomio Okamura. I ta hrstka lidí, která ho kdysi brala vážně, musí mít z jeho drsných póz ve fitness centru obrovskou legraci.

Glosa: Už vím, kdo jsem. Díky, diskutéři!

Jsou však i jiní, kteří svou reprezentaci na webu zvládají značně lépe. Jedním z nich je Andrej Babiš. Jeho mediální tým dokáže před běžnými lidmi schovat téměř jakýkoliv problém, který se tomuto pánovi podaří vytvořit. Ono pak stačí vykouzlit pár fotografií s Jardou Jágrem, v ještě horším případě s Richardem Krajčem. Babiš totiž ví, kdy má gesto provést tak, aby nezůstalo bez povšimnutí. Vznikne tak například fotografie ministra financí, jak na Kryštof kempu uklízí v bílých teniskách odpadky, případně před kamerou bezdomovci věnuje velký obnos peněz, jako to udělal v Klusákově dokumentu Matrix AB.

Dalším sociálním mágem může být klidně teplický radní Dominik Feri. Člen zastupitelstva malého města na severu země ve svých statusech vyjadřuje myšlenky hodné spíše člena vlády, nezapomíná však také ukazovat svou lidskou stránku. Tu fotografií s marihuanou, jindy zase statusem o problémech běžných lidí ze Sudet. To vše občas proloží vtipným meme a politická celebrita je na světě. Bez kampaně, bez televizních rozhovorů. Protože dnes to prostě funguje jinak.

Nebudu se bavit s někým, kdo mi vyhrožuje fyzickou likvidací, říká Šádí Shanaáh

Díky bohu však společenská aktivita na internetu nevede jen k absurditám. Lidé se prostřednictvím internetových nástrojů opravdu zajímají o podstatné věci ve svém životě, jistě ale také díky tomu, že pro občanskou aktivitu nemusí vynaložit téměř žádný drahocenný čas. Ano, naši předci, již se scházeli v chladných malostranských bytech, by jistě nad tím vším kroutili hlavou, doba je totiž jiná. A podle mého není horší. Sociální sítě umožňují dokonale analyzovat politiky, sdružení i instituce. Stačí jen chtít a někdy jít i dále, než pouze lajkovat příspěvky.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!