Komentář: Další sociální síť na krku | E15.cz

Komentář: Další sociální síť na krku

Anna Rousková

Aplikace Vero se koncem února stala nejstahovanější aplikací na AppStore. Jde o znovuobjevenou sociální síť, která se snaží konkurovat Instagramu a Facebooku s tím, že nabízí stejné možnosti sdílení fotografií, odkazů a myšlenek. Otázkou je: podaří se jí Instagram a Facebook pokořit? A potřebujeme další sociální síť?

Bez reklam

Vero se pyšní tím, že uživatelům nezobrazuje žádnou reklamu. Oproti neustálým instastories nejrůznějších firem, která přerušují sled běžných příspěvků, a sponzorovaným článkům na Facebooku je to příjemná změna. Dosud je možné si účet založit zdarma, přičemž od jistého nespecifikovaného momentu budou účty zpoplatněné, avšak pouze novým uživatelům, a to za účelem udržení Vero bez reklam. Původně se tak mělo stát již po dosažení hranice milionu uživatelů, ale kvůli technickým nedostatkům Vero odsunulo poplatky na neurčito. Právě technické nedostatky jsou hlavním uživatelským problémem, na který aplikace naráží. Na ostatních sociálních sítích si pod hashtagem #vero mnozí stěžují na nepřehlednost aplikace, na časté zasekávání a nutnost restartování. Skvěle to shrnuje tweet jednoho z uživatelů „Vero je jako kryptoměna, vlastním to, ale nevím, co s tím“.

Co se mi kdy zobrazí

Je zarážející, že si Vero získalo na oblibě právě teď, když na trhu je dostupné už od roku 2015. Konkurenční výhodou Vero oproti Facebooku a Instagramu by měla být selekce příspěvků. Respektive nulová selekce příspěvků. Facebook a Instagram totiž příspěvky na zeď uživatele zobrazují podle složitých algoritmů vyhodnocujících atraktivitu příspěvku podle počtu komentářů, lajků a sdílení, ale také podle toho, zda daný příspěvek komentovali vaši přátelé.

Letos Facebook oznámil vylepšení svého algoritmu tak, aby uživateli zobrazoval spíše příspěvky rodiny a příspěvky, které „podpoří a rozvinou smysluplnou diskusi“. Zčásti tak reaguje na problematiku vytváření „sociálních bublin“, které Facebook podporuje. Tím, že zobrazuje příspěvky podle zájmů člověka, selektuje příspěvky s jiným názorem. Uživatelé tak získávají jen to, co chtějí vidět a slyšet. Jako problém se to ukázalo u nedávných voleb v USA. Skrze vysokou preferenci příspěvků o Trumpovi a atraktivitě jeho vystoupení v médiích dostal více prostoru prezentovat se i skrze sociální sítě. Nemluvě o fake news a hoaxech, které se po nich šíří.

Instagram začal algoritmus na zobrazování příspěvků používat až v roce 2016 a velkému množství jeho uživatelů se to příliš nelíbilo. Mnoho influencerů, kteří jsou na zobrazování svých příspěvků závislí, tak skrze instastories začalo prosit své sledující, ať si zapnou upozornění na jejich příspěvky, aby se jim zobrazovaly jako prioritní. Instagram už dávno není jen platformou pro sdílení hezkých fotografií. Stává se platformou pro komunikaci, marketing i umění.

Komentář: Mediální výchova na školách – funguje?

Vero nabízí veškeré výhody Facebooku a Instagramu a oproti tomu slibuje příspěvky zobrazovat chronologicky a žádné nevynechávat. Ke člověku se ale stejně ve výsledku dostanou příspěvky lidí, které sleduje a o které se zajímá, takže o případné prostupnosti sociálních bublin nelze příliš uvažovat. V čem je tedy ona výhoda? Ve výsledku má totiž veškeré předpoklady sklouznout do stejných problémů jako třeba Facebook.

Obavy ohledně ruských vývojářů

V článku časopisu Time se nemluví jen o tom, jak Vero používat a kolik lidí si jej již stáhlo. Zaměřuje se na majitele firmy a jeho vývojáře. Miliardář Ayman Hariri rekrutoval mnoho svých vývojářů v Rusku. Ve stínů současných kauz ruského trollingu na sociálních sítích a ovlivňování politiky skrz sociální sítě za to sklízí mnoho kritiky. Zdali jde o zbytečnou předpojatost, či reálnou hrozbu lze těžko rozlišit.

Na druhou stranu v týmu jsou i lidé z jiných zemí a přehnaná opatření vůči zaměstnávání ruských vývojářů nejsou cestou pro boj s nástrahami sociálních sítí. Tím by naopak byla osvěta a důsledná mediální výchova a podpora vzdělávání lidí v oblasti hledání a ověřování zdrojů informací. Další sociální síť nepřináší nic nového, možná jen odráží chvilkovou náladu online společnosti, která se začíná vzdouvat diktátu sociálních sítí, které definují jejich trávení volného času a pohled na svět. Tento vzdor se projevil právě při změně zobrazování příspěvků na Instagramu, kdy uživatelé na Twitteru spílali vývojářům, že nová verze Instagramu jim nezobrazuje příspěvky, které chtějí primárně vidět, a jejich vlastní příspěvky jsou méně lajkované. Je otázkou, do jaké míry jsou uživatelé sociálních sítí opravdu uživateli a z jaké části jsou „produkty“, konzumující nabídky, reklamy a světonázory, tedy do jaké míry takový vzdor uživatelů něco může změnit.

Co bude dál

Představa, že se celé dvě miliardy uživatelů Facebooku vzbouří proti reklamním sdělením a hromadně se přesunou sdílet svůj život na Vero, je asi naivní. Už proto že většina lidí má nyní na Facebooku své sociální kruhy natolik vybudované, že začít od začátku s úplně novou sociální sítí by představovalo mnoho námahy. V určitém smyslu jsou tedy algoritmy Facebooku pohodlné a vítané.

Komentář: Facebook má manifest. Co máme my?

Na druhou stranu nelze opominout počty nových uživatelů Vero (na začátku března přes 3 miliony uživatelů). Jestli jde jenom o momentální trend, nebo jestli se v tom opravdu zrcadlí problematika dosavadních sociálních sítí, se ukáže za pár měsíců – stejně rychle jako stoupl a klesl Snapchat, může klesnout i Vero. Nebo může donutit Facebook k inovacím a lepší péči o své uživatele. Tlak je na něj nyní vyvíjen z více stran. Sociální sítě se začaly s reálným životem prolínat natolik, že musí postupně přebírat do virtuálního prostoru pravidla a opatření toho reálného. A jak je vidět, pákou může být nespokojenost velké skupiny jednotlivců, protože sociální sítě jsou pořád postaveny na uživatelské spokojenosti. Ačkoli jsou možná uživatelé bráni jako produkty, stále může být jejich zásadní nespokojenost hybnou silou změny. To ukážou trendy stahování aplikace v příštích týdnech. Nutno dodat, že však postupně upadají – na zásadní změnu to tedy nevypadá. 

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!